| | |
| Stránka: 1 z 1
| [ Príspevkov: 6 ] | |
Autor | Správa |
---|
Registrovaný: 19.05.07 Prihlásený: 16.01.12 Príspevky: 1492 Témy: 171 Bydlisko: Bratislava | Napísal Mir: 05.04.2008 10:34 | |
|
Napriek bežnej predstave operačný systém nieje len jedna vec - jeden program ktorý je pevne naviazaný na všetky svoje podsúčasti. veľa z jeho komponentov je možné používať separátne a s iným základom. Povedzme si aké súčasti systém má:
Systém súborov:
sem patria NTFS, všetky verzie FAT, Linuxové systémy ako EXT, REISER a iné. Obecne sa jedná o istý druh popisu na harddisku. ak si harddisk predstavíme ako velký sklad tak filesystemy nám do tohoto skladu vnesú regále, skrine a krabice s presnými popismy.
Rôzne systémy majú rôzne možnosti FAT32 dovoluje nazvať súbor maximálne 255timi znakmi a veľkosť súboru limituje na 4gigabyte. NTFS tento limit nemá a okrem toho si zaznačuje sa na súbor pokúsil pristúpiť, kto na neho má právo a kto nie.
(linux filesystemy rozoberať nebudem lebo s nimi nemám skúsenosť).
Napriek bežnej predstave užívatelov že NTFS je lepší je treba brať v úvahu rôzne faktory a tým aj vhodnosť použitého filesystemu. Zabezbečenie NTFS sa vykonáva porovávaním vstupných dát ktorými sa preukáže užívatel/admin a dát ktoré sú uložené v journaly NTFS a podla toho pripustí alebo nepripustí užívatela k súborom. Deje sa tak síce na kombinovanej hw sw úrovni ale všetku prácu vlastne vykonáva disk - už len tým že musí z journalu načítavať dáta. to znamená vyššiu záťaž.
Napriek tomu NTFS poskytuje velkú bezpečnosť pre dáta. či už pred ich odcudzením, zmazaním alebo náhodnou stratou.
FAT32 má svoje limity o tom niet pochýb, avšak súbory nad 4gb limit niesú velmi rozšírené. tak veľké súbory sú obvykle Image DVD alebo záznamy z videocapturingu. Ak by aj niektorý výrobca vytvoril do programu tak velký súbor najprv by musel vo svojej vlastnej aplikácii vyriešiť ako bude s tým súborom pracovať - no a adresovanie 4gb ako vieme nieje zase tak jednoduchá záležitosť.
To že je FAT32 nezabezbečené znamená že dáta niesú nijak zvlášť chránené, avšak tiež to znamená že k dátam sa dostanete aj po reinštalácii systému bez problému a tiež že journaling nebude zaťažovať disk.
Aj keď sa môže zdať že tieto filesystemy sa na operačný systém pevne naväzujú nieje to pravda. Windows môžu naštartovať aj zo starších verzií FAT, rovnako XP aj staršie. Tiež nič nebráni systém súborov úplne zmeniť - za predpokladu že systém ho pochopí.
Iniciátory systému:
sú to súbory ktoré systém spúšťajú. patria sem ovládače, ale hlavne súbory ako IO.SYS, MSDOS.SYS, Win.com, NTLDR, a podobne. Ich úlohou je vytvoriť prostredie a do neho zaviesť dalšie súbory potrebné pre štart systému
Správcovia súborov:
v každom systéme je jeden základný a tým je príkazový riadok - velmi podobný alebo identický so starým MSdosom. V modernejších systémoch je okrem iného "Graphics User Interface" - GUI. je to notoricky známe prostredie s ikonami. V tomto prostredí je u MS systémov správcom program menom Explorer.
commandline je základná súčasť systému a je na neho priamo naviazaná. explorer tiež ale jeho funkcie sú aj iné než len správa súborov. obecne je to práve on ktorý zaisťuje vzhľad windowsu.
Rozhrania:
DirectX, NetFramework, MDAC a iné. Tieto programy sú základným kameňom úrazu všetkých windows. microsoft nemá zisky len zo samotného systému, ale aj z toho že vyvinul rozhrania ktoré unifikujú prístup k dátam a iným aplikáciám.
Povedzme že chcete vytvoriť hru. Môžte do nej všetko naprogramovať sami, ale trvalo by to dlho a teda by vývoj bol drahý. druhá možnosť je tá že vezmete balík DirectX a tým že vašu hru na neho napojíte získate už hotové funkcie.
výhoda je rýchlosť programovania, nevýhoda je že tieto rozhrania z politiky microsoftu nebývajú spätne kompatibilné (ak vytvoríte hru na DirectX9 tak bez jeho súborov nepobeží). Na druhej strane výrobcovia môžu robiť kompromis a hru z komerčných dôvodov nechať pracovať na viac než jednej verzii directX.
K týmto programom patria aj OpenGL a iné opensource programy.
Ovládače:
k nim sa dá povedať len tolko že unifikujú prístup systému k hardware tak aby na každé zariadenie mohol pristupovať hociaký program ak použije istý univerzálny vzorec komunikácie.
_________________ Immolator:
MB: Abit VH6-T Mod "Immolator" * CPU: Intel Pentium III-S "Tualatin" 1.400 @ 1.628 Mhz 512 L2 Cache * RAM: 1526Mb PQI SDRam 133 @ 155MHz CL2 * VGA: ATI Radeon x850xt 256 Mb * Monitor: IBM G96* Sieť: Intel Pro 10/1000 GT * TV Tuner: Pinnacle 300i * Zvuk: SB LIVE! 5.1 * Repro: Philips A2.5 * SCSI Radič: Adaptec 19160 * SCSI HDD: 2x Seagate Cheetah 15k * SCSI Scanner: Canon 2700f * Zdroj: Enermax 535W * OS: Win98SE SESP1+KEX *
Sharp MZ-800, Z80a. 64kb Ram, 32 kb Vram, QuickDisk, Cassete Recorder. |
|
Registrovaný: 19.03.08 Prihlásený: 24.08.09 Príspevky: 84 Témy: 19 | Napísal mikimr: 18.04.2008 21:29 | |
|
kde chodis na tie zaujmave veci a clanky?? dik
|
|
Registrovaný: 12.10.06 Prihlásený: 25.04.24 Príspevky: 20312 Témy: 79 Bydlisko: Banska Byst... | Napísal shiro: 18.04.2008 21:38 | |
|
Bud to niekede nasiel, alebo sa to casom proste naucil. Ale vie to dobre napisat, ze to pochopi kazdy
_________________ Ryzen 7 3700X | SilentiumPC Fera 3 | Asrock X570M Pro4 | Patriot Viper 4 Blackout 16GB DDR4-3600 CL17 | Gainward RTX4060 Ti Pegasus 8GB | Samsung 970evo Plus 250GB NVMe | Corsair MP510 1TB NVMe | Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Corsair RM550x | 32" Samsung ViewFinity S60UA | 3x Noctua NF-S12B redux 1200 PWM Xiaomi Mi 9 Lite 64GB |
|
Registrovaný: 19.03.08 Prihlásený: 24.08.09 Príspevky: 84 Témy: 19 | Napísal mikimr: 19.04.2008 14:59 | |
|
sak to ze to sa to da pochopit
|
|
Registrovaný: 24.03.07 Prihlásený: 28.07.16 Príspevky: 4149 Témy: 251 Bydlisko: Michalovce |
mikimr píše: sak to ze to sa to da pochopit
Ked sa do PC odbornejsie nerozumies, tak sa necuduj
_________________ PC1: Intel Core i5 4690k / MSI Z97 Gaming 3 / Kingston HyperX Fury 8GB DDR3 / MSI R9 380 Gaming 2GB / Crucial MX100 256GB SSD / Samsung EcoGreen F3 HD105SI 1TB SATA / CoolerMaster G450M / LG IPS235P
PC2: AMD Phenom II X4 955 / ASUS M5A97 PRO / Kingston 8GB Kit DDR3 / grafika RIP :( /
NTB: Lenovo IdeaPad Y580 - Intel Core i5 3210 / 15.6" 1080p / 8GB DDR3 / NVIDIA GeForce GTX660M 2GB / SSD 90GB Intel 525 mSATA / HDD 1TB 5400 RPM |
|
Registrovaný: 19.03.08 Prihlásený: 24.08.09 Príspevky: 84 Témy: 19 | Napísal mikimr: 19.04.2008 17:40 | |
|
preto chodim po diskusiach aby som to zmenil vies
|
|
| Stránka: 1 z 1
| [ Príspevkov: 6 ] | |
| Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
|
|