Čaute.
Z názvu tému už vyplýva, že v tomto príspevku pôjde o úpravu chladenia grafickej karty Palit GTX1080Ti JetStream. Pre úpravu som sa rozhodol hlavne kvôli zníženiu hlučnosti pri plnej záťaži, ale samozrejme aj kvôli zníženiu teplôt teda zvýšenia boostu frekvencie jadra. Kľúčovým problémom tohto projektu bolo vyriešiť chladenie napäťových regulátorov (VRM), keďže by bolo blbé mať jadro výborne chladené Morpheusom a na VRM mať polepených malých "ježkov" a nechať ich piecť.
Čo všetko budeme potrebovať?1. chladič na GPU:
Raijintek Morpheus II Core Edition2. 2x 120mm FAN na Morpheusa -
Be Quiet Silent Wings 3 120mm PWM3. PWM FAN Y-splitter pre zaponie oboch FANov do jedného konektoru (v mojom prípade do NZXT Grid)
4. heatsinky na chladenie RAM - použité z balenia chladiča GPU
5. heatsink na chladenie VRM - objednal som pre istotu 2ks - KK 200 s dĺžkou 83mm z tohto
katalógu6. thermal pady pod VRM heatsink - Thermal Grizzly Minus Pad 8 - 120 × 20 × 3,0 mm (na VRM) & Phobya thermal pad XT 120 x 20 x 0,5 mm (na ostatné ako izolant)
7. čiernu farbu v spreji na lakovanie heatsinkov na čierno
8. dremel na opracovanie VRM heatsinku aj s potrebnými nástavcami
9. pílový list na kov na prepílenie VRM heatsinku do požadovaných rozmerov
10. sadu pilníkov a brúsnych papierov na úpravu hrán a nedostatkov
Pokiaľ by ma ešte niečo napadlo, dopíšem, ale myslím, že to je viac-menej všetko.
Predstava a návrhPrvým krokom bolo vymyslieť tvar a uchytenie custom VRM chladiča. Bolo teda potrebné namerať potrebné rozmery. Po nameraní rozmerov som si ručne spravil náčrt na papier aj s rozmermi.
foto01Po získaní potrebných rozmerov sa mohlo prejsť k reálnejším návrhom vytvoreným v PC
(VEĽKÁ VĎAKA MINOvi za POMOC!!!)Prvý návrh vyzeral takto s
týmito rozmermi.
Pôvodne som chcel pre lepšie rozloženie tepla presahy ponad cievky smerom k jadru a aj ponad cievky v druhom rade.
Druhý návrh vyzeral takto s
týmito rozmermi.
Po predstave výroby heatsinku z prvého návrhu som zvážil situáciu a trochu zjednodušil návrh. Odstránili sa presahy ponad cievky.
VýrobaAko prvé som si vytlačil návrh pasívu z PDFka v mierke 1:1. Vystrihol som si formu z papiera a priložil na surový materiál a obkreslil formu na materiál.
foto02 |
foto03 |
foto04Po príprave som sa pustil do práce. Najpr som začal s frézovaním otvoru pre štyri cievky v druhom rade, keďže som to považoval asi za najťažšiu časť a keby sa niečo pokazilo, tak som ešte mal druhú surovinu v zálohe. Nasadil som na dremel nástavec na frézovanie a začal s obrábaním. Chvíľu to trvalo kým som prišiel na najlepší spôsob frézovania, keďže som s tým robil po prvý krát.
foto05 |
foto06 |
foto07Neskôr som si našiel systém a začalo to ísť lepšie. Spravil som si dookola "járček" a potom som frézoval stred.
foto08 |
foto09Pomaly som sa dostával na druhú stranu.
foto10 |
foto11A sme na druhej strane. Nakoniec sa mi to podarilo spraviť tak, ako to bolo navrhnuté v návrhu č.1., čiže máme pekne presahy ponad štyri cievky v druhom rade.
foto12 |
foto13Ako druhý krok som si zvolil spraviť výrez okolo prvého radu cievok. Nakoniec som sa rozhodol, že to nebudem rezať celé, ale nechám tam malý presah ponad cievky. Dal som si na dremel brúsny kotúč a spravil som si rovný "járček" do takej hĺbky, aby som sa dostal na druhú stranu.
foto14 |
foto15 |
foto16 |
foto17Potom som začal pomaly vybrusovať prebytok materiálu, ktorý tam nemal, čo hľadať.
foto18Ako tretí krok som si zvolil odpílenie zbytku materiálu, ktorý zavadzia konektorom na napájanie grafickej karty a konektoru na pripojenie ventilátorov. Najprv som si spravil "járček" tak ako v predošlých krokoch a začal som rezať pílovým listom.
foto19 |
foto20Takto to vyzeralo po odpílení zbytku materiálu.
foto21Ako je možné vidieť na predošlej foto, ako posledné som robil presah ponad súčiastky až po koniec grafickej karty. Zvolil som rovnakú metódu ako pri väčšine krokov. Pomocou brúsneho kotúča a dremelu som si vybrúsil "járček" do požadovanej hĺbky.
foto22 |
foto23Potom som si vytvoril brúsnym kotúčom malý "járček" pre pílový list zo zadnej strany pasívu a začal rezať. Rezal som pokiaľ som sa nestretol s járkom vybrúseným kolmo.
foto24 |
foto25Takto to vyzerá po úspešnom opracovaní surového materiálu.
foto26 |
foto27 |
foto28 |
foto29Môžeme spraviť "fitting" test na grafickej karte a vyzerá to tak, že všetko pasuje ako má.
foto30 |
foto31 |
foto32 |
foto33Po úspešnom "fitting" teste som ešte doladil detaily jemným prepilníkovaním a prebrúsením hrán. Následne som jemným brúsnym papierom prešiel plochy, ktoré sa budú striekať do čiernej farby. Ani základňa neostala nedotknutá a bola preleštená leštiacou pastou na kovy. Ako je možné vidieť na foto, nie je to dokonalé. Pár-krát mi to pri frézovaní ušlo (keďže som to robil prvý-krát), ale je to na miestach, kde aj tak nebude žiadny kontakt.
foto34 |
foto35 |
foto36 |
foto37 |
foto38 |
foto39Pasív mamé pripravený na striekanie. Zamaskujeme základňu papierovou maskovacou páskou a môžeme striekať. Striekal som tri vrstvy. Prvú vrstvu som striekal len jemne aby sa vytvorila štruktúra. Druhú vrstvu som už striekal dôslednejšie aby bolo všetko prekryté. Tretia vrstva bola rovnako ako druhá vrstva výdatnejšia aby som prekryl prípadné nedokonalosti.
foto40 |
foto41 |
foto42Custom VRM pasív po nastriekaní do čiernej farby pripravený na posledný "fitting" test pred montážou.
foto43 |
foto44 |
foto45 |
foto46 |
foto47 |
foto48Posledný "fitting" test a lepenie malých pasívou na pamäte.
foto49 |
foto50 |
foto51 |
foto52 |
foto53 |
foto54 |
foto55 |
foto56 |
foto57 |
foto58 |
foto59 |
foto60Príprava thermal padov pod custom VRM heatsink. Použil som 3mm thermal pad na VRM a 0,5mm na okolité súčiastky ako izolant pred prípadným dotykom základne s inými súčastkami. Mnohý sa asi pýtate, že prečo tak hrubý thermal pad. Hrúbka thermal padu je taká preto, aby som sa vyhol frézovaniu základne, nakoľko sú niektoré súčiastky o niečo vyššie ako VRM. Tým, že som dal na VRM 3mm thermal pad som docielil, že základna nekoliduje s vyššími súčiastkami od VRM. Dokonca som zistil, že ten 0,5mm thermal pad tam vôbec nie je potrebný nakoľko základna je v dostatočnej výške nad ostatnými súčiastkami.
foto61Tak a na koniec vyriešenie uchytenia. To mi bol hokej. Najpr som plánoval, že tam dám najkratšie samorezky aké som vedel zohnať, no po pár testoch na testovacom materiály som došiel k záveru, že to nebude dobre. Nakoľko "plná" časť základne je len cca 2mm a samorezka nemá tak hustý závit, tak by bola zarezaná len tak tak. Potom som rozmýšľal tam dať skrutky s hustým závitom, no ale nemám závitník, takže nič z toho. Nakoniec som použil najlepšieho priateľa "technických týpkov" sťahovacie pásky. Pomocou dvoch sťahovacích pásiek sa mi podarilo VRM pasív uchytiť dostatočne silne, čiže som aj bol rád, lebo už som bol skeptický, že sa tu s tým toľko hodín kašlem a nakoniec to nebudem vedieť poriadne prichytiť.
foto62 |
foto63A tu už máme výsledný produkt v plnej kráse.
foto64 |
foto65Porovnanie s pôvodným chladičom.
foto66 |
foto67"Macek" v prirodzenom prostredí.
foto68 |
foto69 |
foto70 |
foto71ZáverTakže po "ťažkej" drine si myslím, že to stálo za to. S výsledkom som celkovo spokojný. Momentálne to ešte nemám zmapované detailne (teploty a pod.), ale môžem povedať, že už na prvý pohľad sú teploty oveľa nižšie, boost takty vyššie a hluk? Je to proste paráda. Konečne môžem povedať, že mám tiché PC v plnej záťaži. Jediné, čo ma ešte tak dráždi je to, že neviem zistiť teploty VRM aj keď myslím, že budú v poriadku. Po inštalácii som testoval kartu cez Heaven cca 30min. a custom VRM pasív bol po celej ploche na dotyk dosť horúci, čiže teplo z VRM doňho pekne prúdi a plní si svoju robotu, len neviem konkrétne hodnoty. Teplota jadra nepresahovala 65 stupňov v 100% loade pri 1500 RPM na FANoch v uzavretej skrini po 30min. Z praktickej skúsenosti to viem porovnať zatiaľ len na Forze, ktorú momentálne hrávam. Pred úpravou s default chladičom som mal pri hraní cca 72 stupňov na jadre pri dosť počuteľných otáčkach. Teraz to je 65 stupňov pri oveľa nižšom hluku. V najbližšej dobe ešte možno pretestujem poriadne a doplním sem namerané hodnoty.
Na záver ešte dávam link na kompletnú galériu.