Instalací systému ještě naše práce neskončila. Nyní musíme přistoupit k jeho seřízení tak, aby byl zvuk systému v celém vozidle vyvážený a bez zkreslení.
Car Hifi zesilovače disponují několika různými ovládacími prvky jimiž nastavujeme způsob a charakter provozu.
Pásmové propusti
Jsou zařízení integrovaná v zesilovačích jejichž úkolem je odfiltrovat frekvence dodávané reproduktorům tak, aby reproduktory nebyly zatěžovány frekvencemi jejichž reprodukce jim nepřísluší. Jsou to tedy zařízení se stejnou funkcí jako výše popsané frekvenční výhybky. Pásmové propusti bývají nastavitelné plynule nebo v několika krocích. Jen výjimečně se objevují zesilovače, které mají pásmové propusti nastavené „natvrdo".
HPF (High Pass Filter - horní pásmová propusť)
Tato pásmová propusť odfiltruje frekvenční pásmo pod nastavenou hodnotou. Nastavíme-li na tomto prvku např. hodnotu 80 Hz znamená to, že všechny frekvence nižší jsou odfiltrovány a reproduktory je tedy nedostávají.
LPF (Low Pass Filter - dolní pásmová propusť)
Tato pásmová propusť odfiltruje frekvenční pásmo nad nastavenou hodnotou. Nastavíme-li na tomto prvku např. hodnotu 80 Hz znamená to, že všechny frekvence vyšší jsou odfiltrovány a reproduktory je tedy nedostávají.
Subsonic filter
Tímto zařízením nedisponují všechny zesilovače. Jde o zařízení pracující na principu pásmové propusti jehož úkolem je zpřesnit a ohraničit přenášené frekvenční pásmo pro subwoofery. Toto zařízení odfiltruje, v závislosti na nastavené hodnotě frekvence tak, že subwooferový reproduktor není zatěžován nejnižšími frekvencemi, které není schopen reprodukovat, ale které způsobují nežádoucí vibrace reproduktoru. Jsou to především frekvence do cca 15 Hz.
Příklad: nastavíme-li LPF na 100 Hz a Subsonic filter na 20 Hz znamená to, že reproduktor bude „zásobován" frekvenčním pásmem v rozsahu 20 až 100 Hz.
Nastavení zesilovače
Nastavení pásmových propustí zesilovačů závisí na použitých reproduktorech. Lze použít reproduktory koaxiální, triaxiální, komponentní a subwoofery.
Při použití komponentních nebo koaxiálních reproduktorů nastavte přepínač pásmové propusti do polohy HPF (horní pásmová propusť). Při nastavení dělící frekvence vycházejte z dolní hodnoty frekvenční charakteristiky uváděné výrobcem reproduktorů. Na tuto hodnotu nastavte pásmovou propusť ovládacím prvkem příslušného kanálu podle popisu jednotlivých zesilovačů. Toto nastavení způsobí, že vaše reproduktory nebudou zatěžovány frekvencemi pod nastavenou hodnotou, které nejsou schopny reprodukovat. U některých zesilovačů je možná i aktivace polohy FULL (plné pásmo). Pak je do reproduktorů dodáván signál v celém frekvenčním rozsahu.
Při použití subwooferového reproduktoru nebo boxu aktivujte příslušnou pásmovou propust v poloze LPF (dolní pásmová propusť). Ovládacím prvkem příslušného kanálu nastavte dělící frekvenci s mírným přesahem oproti nastavení komponentních nebo koaxiálních reproduktorů. Subwoofer bude zásobován signálem o frekvenci pod nastavenou hodnotou a bude tak reprodukovat pouze nejnižší frekvence, které nejsou schopny zahrát ostatní reproduktory přičemž se budou reprodukovaná pásma subwooferu a ostatních reproduktorů překrývat. Tím je zajištěn přenos všech frekvencí a tím i nejkvalitnější zásobování všech reproduktorů signálem.
Nastavení vstupní citlivost zesilovače - GAIN
Tento ovládací prvek bývá nastavitelný plynule.
Dříve než začnete nastavovat tuto hodnotu nastavte equalizační křivku (basy, středy, výšky) vašeho autorádia na hodnotu 0 nebo do neutrální polohy (podle typu rádia).
Potenciometr nastavení vstupní citlivosti nastavte na hodnotu 0.
Zkontrolujte zda je vypnutá funkce zdůraznění basů na autorádiu (Loudness) i zesilovači (Bass Boost) disponují-li vaše zařízení těmito prvky.
Spusťte reprodukci. Zesílení rádia nastavte na cca 75% výkonu. Zvolna otáčejte potenciometrem nastavení vstupní citlivosti (GAIN, LEVEL a podobné značení) doprava až do doby než začne příslušný pár reproduktorů zkreslovat. Potom vraťte potenciometr mírně zpět tak, aby nebylo slyšitelné zkreslení zvuku z reproduktorů.
Tento postup je pouze obecné doporučení. Konečné nastavení je otázkou osobního vkusu a nároků.
Nastavení subwooferového kanálu
Hlasitost rádia nastavte na cca 75% výkonu. Zopakujte výše popsaný postup. Pomocí nastavení vstupní citlivosti můžete naladit svůj audio systém tak, aby poměr hlasitosti satelitních reproduktorů a subwooferu vyhovoval Vašemu osobnímu vkusu.
Vyvážení
Protože se Car Audio systém vozidla používá nejčastěji za jízdy je prioritní nastavení zvukového pole na předních sedadlech, především pak na sedadle řidiče.
Sedněte si tedy za volant a poslouchejte. Hlasitost jednotlivých reproduktorů by měla být taková, aby byly více slyšet přední reproduktory. Zadní reproduktory by pak měly být mírně v pozadí a pro poslech na předních sedadlech jen dotvářet prostorový vjem. Toho můžete dosáhnout dvěma způsoby.
Prvním je mírné zeslabení zadních kanálů na zesilovači (Gain). Vzhledem k tomu, že ne všechny nahrávky jsou stejně vyvážené může se stát, že když budete používat toto vyvažování, bude to velmi nepohodlné a zdlouhavé. Pokaždé budete muset seřizovat ovládání přímo na zesilovači.
Pohodlnější tedy je použít funkci Fader (předozadní vyvážení), kterou disponují všechna moderní autorádia a pohodlně tak nastavit charakter zvukového pole.
Dalším parametrem, který se nastavuje je pravolevé vyvážení (stereo váha). Nastavuje se na rádiu tak, aby vznikl co nejautentičtější dojem prostoru a aby zvuk nebyl lokalizován výrazněji k jedné straně vozidla. Nastavujeme tak, aby byl sólový zpěv lokalizován uprostřed poslechového prostoru.
zdroj:
http://autoaudio.wsc.cz/