Súboj Skúsenosti a Nálady
Momentálne je plne rozbehnutý súboj Vista versus XP. Otvorene trochu štatistiky ( i ked nepresnej). Odhaduje sa že 90 percent všetkých počítačov obsahuje operačný systém od Microsoftu, pričom 20 percent je založených na Windows 9x, väčšina na Win2k/XP a isté mizivé percento na báze Visty.
Pokial si pozriete ako vyrábal microsoft svoje operačné systémy tak uvidíme že v prípade win 3 a 4 (3.11 a 9x) došlo k vytvoreniu nového rozhrania primárne určeného pre bežných užívatelov. Pri Windows2000 došlo k prvému zlomu pretože tento systém bol založený na servrovej báze ktorá je vo svojom základe stabilnejšia a podobnej filozofie (budovania na servrovej báze) sa držali vývojári aj pri Viste.
Výhoda tohoto prístupu je že výrobca systému vytvorí prvú nevyšperkovanú verziu systému, otestuje ju v praxi pri servrovej aplikácii, následne na kritických miestach ošetrí proti závažným chybám a užívatelovi je predložený v podstate nielen betatestovaný produkt, ale aj produkt ktorý už nejaký ten rok slúži na servroch...
Nevýhoda je tá že to znamená pre užívatela migrovať na úplne iné systémové jadro, ktoré môže byť lepšie ale zároveň môže obsahovať pre užívatela zbytočné veci. tiež to podporuje fenomén DLL hell a spôsobuje dalšie problémy s kompatibilitou aplikácií.
Ako sa ale neskôr na príklade winXP ukázalo tak ani systém ktorý bol roky používaný ako servrový sa po uvedení na trh nedá označiť za bezpečný. Krátko po jeho uvedení sa rozšírili nové kmene vírusov ktoré ťažili z množstva jeho dier a updaty sa automatickou formou dejú vlastne dodnes...
Pokial si položíme otázku ako budovať stabilný systém a vyhnúť sa migrácii na vyšší je tu tiež otázka kompatibility. štandarným merítkom ktorý sa snaží tlačiť trh je uvádzanie nových hier ktoré pracujú na nových technológiách ktoré uvádza práve nový operačný systém ale jeho staršie verzie už nie.
táto filozofia je velmi nová a začala sa aplikovať až okolo roku 2003 keď si microsoft uvedomil že velmi dobrá kompatibilita umožňuje užívatelom Windows 95 stále hrať aj tie najnovšie tituly založené na DirectX9.
Preto sa od roku 2003 zo strany MS znížili nároky na kompatibilitu a preferuje sa lepší a efektívnejší výkon aplikácií. Pri premrštených HW nárokoch WinXP to vyznieva smiešne ale je to tak, napriek tomu nejaký efekt z ktorého by benefitoval užívatel sa nedostavil.
Politika Microsoftu je od príchodu visty a DirectX10 naprosto jasná. Ak budete migrovať na nový systém budete mať najlepšie hry, budete zabezpečený a tak dalej a tak dalej... Pri pohlade na windows 98 a windows XP sa ťažko hladajú rozdiely pokial hovoríme o kancelárskom využití, ak hovoríme o hrách tak Xp začína mať mierne navrch až s príchodom XP only hier ako Doom 3 alebo Oblivion. Pokial hľadáme zásadné výhody pre kancelárske využitie XP versus Visty... ťažko hladať...
Community Strikes Back
Pred niekolkými rokmi ale započal vývoj projektu menom Kernel Update project a dnes známy ako Kernel Ex. Tento projekt vypracovali užívatelia Windows 98 v snahe používať XP only aplikácie a hry. Z vlastnej skúsenosti musím potvrdiť že sa jedná o efektívny update jadra systému, ktorý reálne rozširuje možnosti systému ako takého.
Takáto úprava systému sa určite nepáči Microsoftu ale nieje ilegálna. Užívatel má právo upraviť svoj vlastný systém podla jeho potrieb a tiež podla možností ktoré ujednáva licenčná zmluva.
Rovnako Microsoft nemôže prikazovať alebo zakazovať inštalovanie aplikácií od iných výrobcov na ich operačný systém.
Položme si ale čo je operačný systém v základe...
OS má len jeden účel a to je sprostredkovať prácu so súbormi, ich kopírovanie, ukladanie. Nič viac nič menej. Všetky systémy Windows (vrátane najstarších) poskytujú široké spektrum aplikácií ktoré dovolujú vytvárať, editovať a prezerať súbory - napríklad mediálne. Tieto aplikácie ale niesú priamo súčasťou systému, hoci výrobca ich môže do systému pevne integrovať - napriek tomu je možné a jednoduché inštalovať aplikácie tretej skupiny užívatelov.
Win98 - OS ako Linux?
Rôzne edície linuxu poskytujú rôzne rozhrania na médiá a komunikáciu. nič ale nebráni užívatelovi tohoto systému hľadať rôzne alternatívy ktoré sa budú nadalej obnovovať a vyvíjať.
Typické môže byť napríklad držanie kroku s formátmi pre Office. Aby bol Linux použitelný pre bežné kancelárske prostredie je nutné aby sa Open Office vyvíjal spolu s trhom a formátmi textu ktoré sa na ňom vyskytujú. Pokial je táto podmienka splnená linux bude dlhodobo schopný zastať všetky funkcie, rovnako ako pomerne drahšia varianta Vista + Office.
viz napríklad "Zoznam SW ktorý stále funguje na Win98SE"
http://www.msfn.org/board/Versions-Soft ... 05936.html
Udržovanie kompatibility nieje ale len doména Linuxu. Dodnes existuje niekolko opensource projektov ktoré sa zaoberajú Win32 platformou ako takou a neberú ohľady na rozdiely medzi rôznymi systémami.
Operačný systém ako platforma - Aplikácie a updaty ako nástroj
Nehrá rolu aký používate operačný systém za predpokladu že ste schopný na ňom spustiť aplikáciu akú potrebujete, ste schopný prečítať formáty súborov aké potrebujete, rovnako nehrá rolu vek základného jadra.
Pokial je aplikácia pevne viazaná na nejakú platformu zhoršuje to jej rozšírenie medzi užívatelmi a tým pádom zhoršuje aj možnosti uplatňovania štandardov ktoré daná platforma ponúka - typickým príkladom je DirectX10.
Open source projekty síce musia takpovediac živoriť, ale stále je v globálne na internete dostatok ľudí ktorý sa o nejaký program môžu zaujímať. ako príklad by som uviedol FFDShow filter. Podla informácií zo sourceforge prvý build ktorý som našiel bol z roku 2002 a jeho autorom je istý (pravdepodobne slovák) Milan Čutka. Na verejnosť sa tento program dostal okolo roku 2005 pričom jeho stabilné a bezchybné používanie sa dá datovať od roku 2006-7 a dobrovolníci tento univerzálny video filter rozvíjajú dodnes.
podobnú históriu má celkom slušné množstvo programov ktoré sú dnes bežne dostupné ako freeware.
Problémy kompatibility - Peklo DLL
tento problém je dodnes velmi častý a stále viac sa bude zhoršovať hlavne u komerčne vyvíjaných programov. Opensource programátori vytvárajú program pre komunity a zadarmo pre svoje potešenie, kdežto vývoj napríklad herného priemyslu je tvrdo kontrolovaný trhovým mechanizmom a snahou neustále tlačiť tie najnovšie technológie...
Holt občas je to ako keď vám v rádiu pustia už 65x za deň tú istú pesničku pretože "teraz je to hit". Podstatou nieje kvalita, ale proste reklama a predaj.
Pri DLL Hell je problém v tom že aplikáciu je možné na danom systéme spustiť, ale obsahuje niektoré exporty do dll súborov. Tie nemusia ale v danom systéme existovať - systém môže byť buď pristarý, alebo dokonca príliž nový!
Pokial vám XP only hra vypíše že nenašla nejaký DLL súbor aleho hlášku "linked to missing export" neznamená to že by sa hra nedala spustiť v danom prostredí, ale znamená to že vyžaduje okrem prostredia niečo navyše - obecne sa ale toto dá softwarovo riešiť tým že hra bude mať svoje dll súbory, miesto toho aby sa pevne nalepila na konkrétnu verziu Windows.
Vysoká politika...
Niekolko krát som bol svedkom toho ako boli z oficiálnych webov (ako napríklad Wikipedia) odstraňované príspevky ktoré boli v priamom rozpore s filozofiou "Nové je dobré", prípadne príspevky ktoré informovali o tom že napriek ukončeniu oficiálnej podpory existuje podpora neoficiálna a zdarma. Windows 9x stále prechádza vývojom napriek tomu čo si väčšina ludí môže myslieť.
windows XP má v tomto smere omnoho väčší potenciál byť miláčikom užívatelov. Dôvodom je skoro isto jeho krajší vzhľad
a dobre známe rozhranie. Pokial Vista bude násilne pretláčaná Microsoft môže na to doplatiť veľkými trhovými stratami, rozšírením neoficiálnej podpory legacy systému, prípadne pirátstvom.
Lenže Microsoft ako spoločnosť nemôže benefitovať z toho že trh sa zastaví na jednom bode a predaj operačných systémov sa ukončí, rovnako nemôže benefitovať z nekonečnej technickej podpory.
Trhový giganti sú dnes reálne v ohrození. Internet a jeho podstata dáva bežným užívatelom možnosť vyhľadávať ľudí s podobným zameraním - to platí rovnako na spolky zberatelov známok ale aj výrobcov a užívateľov software. Jeden človek si proste uvedomí že nieje sám v snahe udržovať operačný systém naživu a tiež že jeho práca môže pomôcť aj niekomu inému.
Pokiaľ si dnes položíme otázku či je možné udržať nejakú softwarovú platformu nažive tak odpovedou je jednoznačné áno.
Budujeme systém
1. Vyberte hardware podla vašich požiadavkov
2. Vyberte operačný systém podla hardware
3. Na daný operačný systém vyberte taký software aký vám vyhovuje a je predpoklad že sa bude vyvíjať dalej - a to napriek tomu že by operačný systém ktorý zvolíte mal byť legacy.
Pokial budete schopný udržať krok s dobou a aplikácie budú vo všeobecnosit plne funkčné tak životný cyklus vášho počítača nebude limitovaný vekom komponentov, ani tým že výrobca operačného systému ukončí podporu.
Limitom bude výhradne to či sa nájde dosť ludí ktorý budú vyvíjať alebo udržovať software pre vašu platformu.