Creative je firma, ktorá v podstate rozbehla sektor zvukových kariet u PC. Ich produkty nevynikajú ani tak kvalitou ako menom, featurami a nadupanými čipmi. A práve čip je to, čo ostáva u starších zvukoviek ako sú Live! alebo Audigy (resp. Audigy 2/4) s použitím oficiálnych ovládačov nevyužité.
Tento čip (DSP) má za úlohu postarať sa o tonu rôznych zvukových efektov (aj EAX efekty, ktoré simulujú správanie sa zvuku v rôznych prostrediach, má na starosti DSP zvukovky). No nemenej dôležitou úlohou je smerovanie jednotlivých signálov z HW a SW vstupov na HW a SW výstupy.
Oficiálne drivery vám umožnia použiť pár efektov a nastaviť ekvalizér. Navyše s divnou úrovňou hlasitosti. Vedeli ste že tieto zvukovky majú napr. ASIO, ktoré umožňuje obchádzať windowsácky DirectSound a teda znížiť latenciu na minimum? A že dokážu hrať na každom z výstupov niečo iné?
K tomu treba ale samozrejme siahnuť po iných ovládačoch ako tých oficiálnych, konkrétne po ovládačoch od Eugene Gavrilova nazvaných kX drivers.
oficiálna stránka projektu:
http://kxproject.com/
fórum venujúce sa vývoju ovládačov, reportu bugov a pod.:
http://www.hardwareheaven.com/general-discussion/
Najprv teda skontrolujte ako je na tom vaša zvuková karta s kompatibilitou:
http://kb.kxproject.com/list.html
Sklamem teda ľudí čo majú kartu Audigy SE/LS, tie kvôli inému čipu nie sú podporované.
Ak ale naša karta medzi podporovanými je, a my máme chuť niečo nové vyskúšať, stiahneme si ich.
Ovládače rozbalíme (to je ten prvý krok čo sa bude robiť) a nainštalujeme. Pri inštalácii nabehne dialógové okno ktoré sa bude dotazovať na nejaké VST alebo aké pluginy, to len zrušíme. Nasleduje reštart PC, a po ňom som ja osobne musel pri novších verziách prvýkrát manuálne spustiť Mixer, a to konkrétne z
C:\Program Files\kX Audio Driver\3550\kxmixer.exe
Potom už ale mixer nabieha po štarte sám, takže toto je len jednorázový problém ktorý sa snáď s novšou verziou porieši.
Možno sa na začiatku budete čudovať prečo vám neide zvuk, dôvod je jednoduchý, kX drivery defaultne prehodia predný a zadný výstup, keďže predpokladajú, že operačný zosilňovač zadného kanála je kvalitnejší ako ten pre predný kanál. Od rady Audigy by to ale nemal byť problém, takže to môžeme kľudne prehodiť nazad a to tak, že dvojklikneme na ikonku kX, čím otvoríme samotný mixer:
Profesionálna grafika naznačuje, čím konkrétne sa prepína prehodenie predného a zadného kanála, ak tam je kvačka, predný kanál ide do zadného výstupu a naopak.
Problém ale samozrejme môžeme poriešiť aj tak, že kábel k znásilňovaču/reproduktorom prehodíme do dierky zadného výstupu a predný si necháme napr. pre slúchadlá (ak fungujeme na 2.0).
V okienku mixera si môžeme naľavo všimnúť ikonky, ktoré nám poodhalia ďalšiu radu možností nastavovania úrovní.
Ikonka reproduktora nám vyvolá ponuku ktorú vidno na obrázku vyššie. Máme tu možnosť nastaviť Master Volume, Wave Volume (v 32-bit driveroch, v x64 driveroch to ja osobne nemám), nastaviť reproduktory, prehodiť predný a zadný výstup a ďalšie veci prevažne spojené s digitálnym výstupom. Vždy keď necháme kurzor nad prvkom, zobrazí sa jeho popis, takže ja sa ním už zaoberať nebudem.
Ďalšou ikonkou je "Ins'n'outs", tu si nastavujeme úrovne jednotlivých vstupov a výstupov.
Recording má podobný význam, ale nastavuje hlasitosti pre nahrávanie.
AC'97 je vec, ktorá môže byť kameňom úrazu pri nahrávaní, ale aj pri skype-ovaní či iných záležitostiach spojených s prenosom reči. Pod AC'97 totiž treba vždy vybrať zdroj, z ktorého chceme nahrávať (takže pre skype vyberieme Mic, a nechal by som to tam aj defaultne), následne musíme zapnúť guličku pod reguláciou hlasitosti mikrofónu nastavíme hlasitosť, poprípade aj Boost a Gain. Ak budeme nahrávať z Line in, tak postupujeme obdobne. Následne sa ale musíme vrátiť do nastavenia nahrávania ("Recording") a tam zapnúť guličku pod reguláciou hlasitosti AC'97 a nastaviť hlasitosť na nulu.
fx umožňuje nastaviť nejaké zbytočnosti ktoré sú bežným ľuďom na dve veci
SoundFont ani neviem na čo je, no myslím že to bolo aj v oficiálnych driveroch.
A nakoniec Analyzer graficky znázorňuje niečo. Osobne tomu nechápem a akosi ani necítim potrebu tomu chápať. Popis nájdete v Help-e. Pod Analyzérom môžeme ešte aktivovať Peak Meter.
Nezaujímavé (prečo, to vysvetlím) tlačidlá sme si prešli, poďme teraz na to tlačidlo kX DSP, ktoré je tým najkrajším na celých driveroch:
Možno vám to nedáva zmysel, pre istotu to teda popíšem. V tomto okienku v podstate "naprogramujeme" to, čo má DSP zvukovej karty vlastne robiť, a to teda všetky efekty a celý routing signálu. Názvy jednotlivých prvkov v DSP sa môžu líšiť v závislosti od čipu.
Na začiatku sa nachádza FXBus, ktorý reprezentuje softwarové vstupy a prolog, ktorý reprezentuje HW vstupy. Jednotlivé modré obdĺžničky reprezentujú výstupy z daného prvku, čo je ten ktorý výstup sa dozvieme, ak sa na ňom zastavíme kurzorom.
kX driver funguje tak, že má vytvorených 32 akýchsi softwarových kanálov, ako sa to dá využiť popíšem ďalej.
Následne smerujeme signál k rôznym efektom (Reverb Lite, Stero Chorus), mixérom (FXMix2, xrouting, Surrounder), ekvalizéru až ich nakoniec nasmerujeme do výstupov. SW a HW výstupy združuje prvok nazvaný epilog. Tu si dokážeme nastaviť v podstate všetko čo by sme kedy mohli potrebovať, pričom všetko je realizované na zvukovej karte, nezaťažuje to teda procesor.
Ďalším, taktiež dôležitým, je tlačidlo kX router. V tom priraďujeme jednotlivé spomenuté kanály.
Na začiatok si myslím že stačí, zvuková karta už je využitá lepšie ako s oficiálnymi drivermi, pričom my máme viac možností. V systéme máme ale akosi veľa zvukových zariadení:
Neľakajte sa, všetko je ako má byť, kX drivery vytvoria 4 nezávislé zvukové zariadenia, pričom každé z nich má dva samostatné kanály. Podľa toho ako tieto Wave Out nastavíme v Routeri, také "linky" budú používať a podľa toho ich potom môžeme smerovať v DSP.
Poďme sa ale pohnúť ďalej, poďme prehrať nejakú hudbu. Ja osobne používam foobar2000 lebo je s míľovým náskokom najlepším prehrávačom digitálnej hudby pre OS Windows.
Zo stránky
http://www.foobar2000.org/components
si do neho stiahneme ASIO support a Kernel Streaming Support. Pôjdeme do nastavení a v sekcii Output vyberieme ako Output Device niektorú z Kernel Streaming možností:
Tým obchádzame DirectSound, ktorý má negatívny vplyv na kvalitu.
Poprípade môžeme využiť ASIO, a to tak, že v kolónke ASIO Virtual Devices pod Output pridáme nové zariadenie. Vo Win7 x64 to ale mne osobne nefunguje, takže to nepopíšem.
Ďalšou vecou, ktorá dokáže pridať na kvalite, je vynútenie SW prevzorkovávania. Čip totiž interne pracuje s 48kHz vzorkovaním a stavím sa že drvivú väčšinu hudby máte v 44,1kHz sample rate. Karta totiž disponuje nie práve najkvalitnejším prevzorkovávaním. Foobar však prichádza s pomocou v podobe zabudovaného resamplera:
Ten nastavíme na požadovaných 48000Hz a pre ultimátny výsledok zaškrtneme aj "Ultra mode". Moderné procesory by s tým nemali mať problém, aj keď napr. Duron 750 takto v reálnom čase prevzorkovávať nestíhal ;-).
Môžeme si začať vychutnávať hudbu v najvyššej možnej kvalite...
Vo Windows7/Vista možno bude potrebné pridať na veľkosti bufferov aby zvuk nepraskal/neklikal/nelupal. Treba kliknúť pravým myšítkom na ikonku kX, zvoliť Settings, tam Setup Buffers... a nastaviť hodnotu bufferov pri ktorej praskanie prestane. Zmena sa uskutočňuje v reálnom čase, takže nie je potrebné zatvárať okno.