Gigabyte GTX 570 SOC (GV-N570SO-13I)
Pred pár dňami sa mi dostala do rúk vypiplaná verzia GTX 570 od Gigabyte, konkrétne model Super Overclock. Karta sa u mňa zdržala pár dní, takže než dorazil zvyšok zostavy, rozhodol som sa ju medzičasom otestovať vo svojej zostave a v rámci skúšky spraviť pár herných a teplotných testov. Keďže recenzií týchto Gigabytiek s chladením Windforce 3x je ako šafranu, rozhodol som sa dať dokopy pár čísel a o výsledky aj subjektívny dojem sa podeliť tu na fóre. Toľko na úvod, poďme k samotnej recenzii.
V prvom rade pár slov ku koncepcii GTX 570. Tá je v podstate "zmiešaninou" konceptu predchádzajúcej generácie kariet fermi - GTX 470 a GTX 480. Nové grafické jadro GF110 využité naplno v GTX 580 doznalo u GTX 570 pár zmien - v prvom rade jeden zo 16 blokov SM je deaktivovaný, takže karta disponuje 480 stream procesormi (zhodné s GTX 480 a naopak navýšenie o 32 oproti GTX 470), počet tranzistorov klesol v porovnaní s GTX 470 o 0,2 mld. na rovných 3,0 mld., zachoval sa zhodný počet 40 ROP jednotiek a navýšil sa počet texturovacích jednotiek z 56 na 60. Kapacita pamätí a šírka pamäťovej zbernice zostali rovnaké ako u GTX 470: 1280 MB VRAM a 320 bitová zbernica. Tým výpočet porovnania s predchodcami končí.
Výsledkom je nárast výkonu oproti GTX 470 o viac ako 20%, pri asi 5% náraste spotreby, čím sa karta výkonom dotiahla na GTX 480 pri podstatne lepších prevádzkových vlastnostiach a neporovnateľne nižšej cene (v dobe uvedenia na trh). A tu už nastáva priestor pre popis konkrétnej testovanej karty... vopred sa ospravedlňujem za neautentické fotky, ale nejako som nemal k dispozícii fotoaparát. Použil som fotky z iných webov, snáď sa to nebude brať ako plagiátorstvo.
Gigabyte GTX 570 SOC (kódové označenie
GV-N570SO-13I), je vysoko taktovanou verziou GTX 570 s úplne prekopaným PCB z dielne Gigabyte a vlastným overeným chladením Windforce 3x. Pretaktovanie je v tomto prípade viac než len symbolické, takt jadra s zvýšil oproti referenčnej karte o celých 113 MHz na 845 MHz, rovnako teda takt stream procesorov na dvojnásobok – 1690 MHz, čo robí z tejto karty momentálne najvyššie taktovanú 570-ku na trhu. Ako tak konkuruje iba EVGA GTX 570 Classified s taktom jadra 822 MHz, zvyšné 570-ky sa pohybujú maximálne na úrovni do 800 MHz na jadre. Jedine pamäte zostali u SOC na referenčnej hodnote 3800 MHz a tu sa núka veľký priestor na ďalšie pretaktovanie, keďže maximálny takt osadených pamätí Samsung výrobca udáva až na hodnotu rovných 5 GHz.
Balenie karty
VGA dorazila v nijako zvlášť veľkej krabici s dominantným "žeravým" logom Super Over Clock, ktoré dáva hneď vedieť, že nemáte do činenia s bežnou verziou GTX 570. Vonkajší obal je plný marketingovo bombastických "ultrasupermegafamóznych"
názvov opisujúcich rôzne funkcie karty, grafov s 12% nárastom výkonu oproti referenčnej karte a 10% znížením spotreby (už nie tak výrazne doplneným o poznámku - oproti rovnako pretaktovanej referenčnej verzii)
. Marketing jednoducho vládne svetu a PR oddelenie Gigabyte sa rozhodne nefláka.
Po otvorení tohto pozlátka zistíte, že skutočný obal karty vás ešte len čaká - na rozdiel od vonkajšej "reklamnej", vnútri narazíte na decentnú pevnú kartónovú krabicu čiernej farby s lesklou povrchovou úpravou s jediným grafickým prvkom - veľkým strieborným logom Super Over Clock. Rozhodne štýlovejšie prevedenie, ktoré sa ku karte tejto triedy hodí omnoho viac než prefarbené "pozlátko" obalu. Ak by ste ale vnútri čakali bohatú nadštandardnú výbavu, budete sklamaní. Balenie obsahuje iba základné prvky - napájacie redukcie 2x molex na 6pin a 2x molex na 8pin (áno, oproti referenčnej verzii zmena z dvoch 6pinových konektorov), klasickú VGA/DVI redukciu, viacjazyčný inštalačný manuál (slovenčinu a češtinu budete hľadať márne), inštalačné CD s ovládačom (doporučujem ale stiahnuť najnovší priamo zo stránok Nvidie), ale najmä obdobou taktovacieho softu MSI Afterburner - v tomto prípade z dielne Gigabyte s názvom OC Guru. Ak sa chystáte taktovať so zvýšením voltáže, tak OC Guru je zatiaľ asi jediná alternatíva, ani najnovšia verzia MSI Afterburner zmenu napätia na tejto karte zatiaľ neumožňuje.
Balenie dopĺňa jediný nadštandardný prvok, namiesto redukcie HDMI/miniHDMI dostanete rovno celý kábel. Určite praktickejšie. No a napokon samozrejme samotnú kartu v antistatickom obale, dobre chránenú penovou výplňou. Obsah balenia teda nie je žiadny veľký luxus, osobne ma mrzí absencia aj takej maličkosti akou je nejaká samolepka s logom Gigabyte SOC. Som si istý, že veľa hráčov by si niečím takým rado ozdobilo svoju case. To je ale iba detail, dôležitejšia než darček pre zákazníka je kvalita samotného produktu.
Karta a špecifikácie
GTX 570 SOC si berie ako základ totožný plošný spoj z SOC verzie GTX 580, s výnimkou niektorých extrémnych prvkov ako dvojitý BIOS sa jedná o identické PCB. Plošný spoj je naozaj od základu prekopaný a špičkovo navrhnutý s 12-fázovým napájaním GPU (indikovaným 12-timi LED na vrchnej strane PCB), použitím kvalitných japonských kondenzátorov, dvojnásobnou vrstvou medi v PCB, NEC Proadlizerov a ďalších vylepšení, ktoré Gigabyte označuje svojim obľúbeným marketingovým Ultra Durable VGA. To má v konečnom dôsledku zaistiť stabilnejšie napájanie, lepší rozptyl tepla v PCB, menej zbytkového tepla, zníženie spotreby s ohľadom na takt... čo by malo zaručiť vyšší taktovací potenciál a celkovo zvýšiť spoľahlivosť a životnosť karty.
Bokom nezostal ani samotný grafický čip. Gigabyte vyberá do verzií SOC zo štandardných referenčných čipov od Nvidie tie najlepšie kúsky, ktoré prechádzajú procesom špecifického testovania. Ten má zaručiť, že na tieto karty sa dostane naozaj len to najlepšie čo u zelených vzniklo (čipy s najlepšou efektivitou a najnižšou spotrebou). Toľko aspoň vraví ďalší z marketingových sloganov Gigabyte s krkolomným názvom GPU GAUNTLET. Nakoľko je toto PR skutočnosťou sa neodvážim tvrdiť, isté pochybnosti tu predsa len sú (o tom ale neskôr)
Karta disponuje dvomi DVI-I konektormi a jedným miniHDMI konektorom, o napájanie sa stará už spomenutý 6 a 8pin. PCB je celkovo dlhšie ako u referenčnej karty, takže si pred kúpou overte, či vám vojde do skrine, na dĺžku má rovných 28 cm a na výšku zaberie 2 sloty.
Technické špecifikácie:
Čipset: GeForce GTX 570
Frekvencia jadra: 845 MHz
Frekvencia stream procesorov: 1690 MHz
Frekvencia pamätí: 3800 MHz
Výrobná technológia: 40 nm
Kapacita pamätí: 1280 MB
Šírka pamäťovej zbernice: 320 bit
Rozhranie: PCI-E 2.0
Typ pamätí: GDDR5
DirectX: 11
OpenGL: 4.1
Formát PCB: ATX
Maximálne digitálne rozlíšenie: 2560 x 1600 px
Maximálne analógové rozlíšenie: 2048 x 1536 px
Počet súčasne pripojiteľných monitorov: 2
Obrazové výstupy:
mini HDMI: 1
DVI-I: 2
Rozmery karty (VxDxŠ): 43 mm x 281 mm x 139 mm
Napájací zdroj: Minimálne 650W alebo viac s jedným 6-pinovým a jedným 8-pinovým konektorom (tak ako u ostatných VGA je 650W značne prehnané číslo, odber bežnej hernej zostavy s touto kartou nepresiahne 400W, takže podľa mňa úplne postačuje 550-600W kvalitný zdroj)
Chladenie
O chladenie karty sa stará dvojslotový chladič z dielne Gigabyte - Windforce 3x, osadený tromi (znovu podľa tvrdení Gigabyte) ultratichými ventilátormi priemeru 80 mm s PWM reguláciou. Základ chladenia tvorí medená komora Vapor-chamber, ktorá zaručuje priamy kontakt s čipom a cez kovový výlisok a teplovodivú pásku aj priame chladenie pamäťových čipov. Na komore je umiestnené rebrovanie, cez ktoré vháňajú vzduch dva z troch ventilátorov. Tretí sa stará o chladenie menšieho samostatného rebrovania, ktoré pretína ešte jedna obojstranne zahnutá 8 mm heatpipe. Tá pomáha odvádzať teplo priamo z povrchu Vapor-chamber a tým aj aktívne zapája tretí ventilátor do chladenia GPU. Tu je zaujímavé podotknúť, že tento tretí fan umiestnený pri napájacích konektoroch podľa môjho pozorovania točí odlišné spektrum otáčok ako zvyšné dva, starajúce sa o priame chladenie GPU. V 2D režime, keď nie sú na chladenie kladené vysoké nároky, točí zreteľne menej otáčok.
Zaujímavosťou je nie celkom vodorovné natočenie ventilátorov, čo Gigabyte u svojich nereferenčných chladení využíva už pravidelne. Prvé dva ventilátory starajúce sa o chladenie vapor-chamber komory sú natočené mierne smerom k bočnici skrine a tretí ventilátor naopak mierne smerom ku košu s diskmi. Zjavne ide o snahu usmerniť tok vzduchu tak, aby rýchlejšie opustil priestor pasívu a PCB a zefektívnil chladenie. Tomu sú prispôsobené aj rebrá pasívu, ktorých uloženie podporuje zamýšľaný smer prúdenia vzduchu. Ak niekto z Vás pozornejšie skúmal viaceré karty s chladením Windforce 3x, tak si iste všimol, že Gigabyte s naklonením ventilátorov často experimentuje. Ťažko povedať či je to zámer prispôsobiť chladenie k rôznym PCB, alebo len v Gigabyte skúšajú metódou "pokus-omyl" a snažia sa to postupne dotiahnuť k dokonalosti.
Posledným prvkom chladenia je samostatný pasív na napájacích obvodoch, ktorému sa tiež venovala zvýšená pozornosť. Plochou síce nevzbudzuje rešpekt, ale jedná sa o obojstranný pasív, ktorý odoberá teplo z oboch strán PCB a navyše je upevnený skrutkami pre zaistenie dokonalého kontaktu. Čiže celkom iné riešenie ako tradičné pasívy umiestnené len z jednej strany a zvyčajne zaistené umelohmotnými poistkami.
To by bolo asi všetko čo sa týka popisu karty, môžeme sa smelo pustiť do testovania výkonu a prevádzkových vlastností...
Testy herného výkonu
Testovacia zostava:
MB: Gigabyte P67A-UD4 B3
CPU: Intel Core i5 2500K @ 3,30 GHz
RAM: 8 GB Kingston DDR3 1600 MHz
VGA: Gigabyte GTX 570 SOC
PSU: Cougar GX 600 (600W)
SSD: Corsair F-120
HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB
Case & fans: Fractal Design Define R3 + 1 ks 120 mm Noiseblocker 700 rpm (nasávanie) + 1 ks 120 mm Noiseblocker 700 rpm (výfuk)... Airflow je teda ďaleko od priemernej hernej zostavy, je naopak zameraný na čo najtichší chod. Ale aspoň to bude solídna zaťažkávacia skúška pre grafiku a výkon chladiča.
Monitor: Samsung PX2370 23" 1920x1080 px
Nie som žiadny recenzent a teda nedisponujem žiadnou veľkou metodikou ani možnosťami testovania. A tak testy prebehnú na štyroch vcelku rozšírených hrách s pomerne aktuálnymi nárokmi na HW, ktoré som mal k dispozícii. Jedná sa o Dirt 3, Far Cry 2, Mafia II a Metro 2033.
Rozhodol som sa pre tieto, pretože ako jediné z mojej zbierky majú vstavané benchmarky a tak som sa nemusel zaoberať tým či mnou testovaná herná scéna by zodpovedala tej z renomovaných IT webov a magazínov. V podstate ani nemám ako spraviť porovnanie s inými kartami, čiže výpovednou hodnotou bude iba hodnota framerate a s tým spojený odhad hrateľnosti.
Dirt 3: Test prebiehal na maximálnych grafických nastaveniach v rozlíšení 1920x1080 px v DX11, so zapnutým vyhladzovaním 4xMSAA, PhysX bolo vypnuté. Jednalo sa o vstavaný benchmark na Rallycross okruhu v Aspene za slnečného počasia. Autori sa teda snažili zaistiť maximum svetelných efektov a tieňovania a zároveň dostať do obrazu čo najviac modelov v podobe ostatných áut. Dá sa teda povedať, že benchmark je postavený na maxime záťaže, ktorú dokáže hra vyprodukovať. Výsledkom je priemerná nameraná hodnota fps.
Far Cry 2: Test prebiehal na maximálnych grafických nastaveniach v rozlíšení 1920x1080 px v DX10, so zapnutým vyhladzovaním 8xMSAA (kopíroval som nastavenie z väčšiny recenzií na rôznych IT stránkach). Jedná sa o vstavaný benchmark hry s časovou slučkou a prechodom kamery cez horiacu farmu s efektmi výbuchov a detailnými zábermi jednak objektov aj panoramatickým záberom krajiny. Benchmark teda do veľkej miery tiež pokrýva všetky grafické vychytávky, ktoré je hra schopná poskytnúť. Výsledkom je priemerná nameraná hodnota fps.
Mafia II: Test prebiehal na maximálnych grafických nastaveniach v rozlíšení 1920x1080 px, so zapnutým vyhladzovaním (netuším o aké sa jedná, keďže v hre je definované iba ako ON/OFF). Podobne ako u Far Cry 2 sa jedná o prechod kamery hernou scénou plnou streľby, výbuchov a požiaru v továrni, čiže náročnosť je na maxime toho čo hra dokáže poskytnúť, dokonca si dovolím povedať predčí reálne nároky hry počas bežného hrania, PhysX bolo vypnuté. Výsledkom je priemerná nameraná hodnota fps.
Metro 2033: Test prebiehal na deafultnom prednastavení "High" detailov (nie maximálnom Very High) v rozlíšení 1920x1080 px v DX11, so zapnutým vyhladzovaním 4xMSAA. Tiež som týmto kopíroval nastavenia iných webov. Aj tu sa jedná o vstavaný benchmark a prechod kamery hernou scénou - prestrelkou dvoch znepriatelených táborov s množstvom dymových efektov a efektov streľby, a svetelných efektov reflektorov a iných zdrojov svetla. Aj v tomto prípade som sa dočítal, že náročnosť scény mierne prekračuje reálne požiadavky počas bežného hrania, PhysX bolo vypnuté. Výsledkom je priemerná nameraná hodnota fps.
Výsledky herných testov:
Dirt 3:
77 fps
Far Cry 2:
100 fps
Mafia II:
68 fps
Metro 2033:
32 fps
Výsledky v podstate kopírujú referenčnú GTX 580, podľa iných webov v širšom porovnaní hier v rôznych rozlíšeniach zaostáva GTX 570 SOC za GTX 580 v priemere o cca 5%, čo je výborný výkon, ak vezmeme do úvahy minimálne o 100 € vyššiu cenu GTX 580. Ak je teda niečo negatívne na tejto karte, tak výkon to rozhodne nie je.
Karta nemá problém s absolútne stabilným framerate nad hodnotou 60 fps u väčšiny titulov. Výnimkou je Metro 2033, ktoré je doslova požierač grafík, ale aj tam sa karta drží v priemere nad hodnotou hrateľného minima 30 fps. Treba ale povedať že počas hernej scény hodnota fps oscilovala väčšinu času medzi 20-40 fps, čo už sa nedá rátať ako celkom plynulé. U Metra teda GTX 570 SOC naráža na svoje limity, ako v podstate drvivá väčšina ostatných VGA s výnimkou najnovších dvojčipoviek.
Na druhej strane som skúsil aj vysoké nastavenie detailov v DX10 a v tom momente už bolo aj Metro absolútne bezproblémovo hrateľné s priemernou hodnotou 48 fps, a vizuál hry na prvý pohľad nijako nezaostával za tým s použitím DX11. Rozdiely by človek musel hľadať naozaj lupou a sústrediť sa najmä na teseláciu objektov. Zvyšok efektov je dá sa povedať rovnocenný.
Teplotné testy
Rozhodol som sa spraviť 3 druhy testov:
- test karty v pokoji, keď som po zapnutí PC nechal systém bežať bez činnosti 10 minút len s antivirákom a MSI Aftreburner na pozadí.
- záťažový test vo Furmarku v deafultnom rozlíšení 1280x720 px. Test som nechal bežať po dobu 20 minút a odčítal najvyššiu nameranú hodnotu.
- a do tretice trochu netradičný herný test, ktorým som sa snažil simulovať reálne herné podmienky. To znamená nastavenia hry boli totožné s tými v meraní výkonu, ale všetky testy som robil pre zmenu so zapnutým Vsync na 60 Hz (keďže sa myslím nájde málokto, kto má pri hraní Vsync vypnuté). Keďže to má svoj dopad na záťaž karty (u hier ktoré idú framerateom vyššie nad 60 fps sa vyťaženosť karty znižuje), zdalo sa mi rozumnejšie merať teploty v reálnych herných podmienkach. Lepšie to odzrkadlí záťaž a teploty karty pri bežnom hraní.
Maximálne namerané teploty (pri izbovej teplote cca 21°):
Idle po 10 minútach nečinnosti:
29°C
Záťažový test vo Furmarku po 20 minútach:
77°C
Teplota v Dirt 3:
61°C
Teplota vo Far Cry 2:
60°C
Teplota v Mafia II:
64°C
Teplota v Metro 2033:
63°C
Teploty sú naozaj na tak výkonnú kartu skvelé. Teplota v idle môže trochu zavádzať, keďže neodzrkadľuje bežný stav v 2D, keď sa na PC robia iné nenáročné veci. Počas bežného používania čo zahŕňa surfovanie na webe, prezeranie videa na YT, či bežnú prácu so súbormi a aplikáciami sa teplota pohybuje medzi 35-40°, čo je stále bežná hodnota.
Jediný výraznejší nárast teploty nastal v záťažovom teste vo Furmarku, kde teplota vystúpila na 77°C, čo je ale na tak náročnú aplikáciu stále výborný výsledok. A ako je vidieť, tieto teploty nijako neodzrkadľujú reálny stav pri hraní, kde karta dosahuje svoje limity na hodnotách okolo 65°C. A to je naozaj výborný výsledok hlavne s ohľadom na nasledujúcu kapitolu...
Hlučnosť
Toto je oblasť kde Gigabyte Windforce 3x naozaj exceluje.
V idle karta točí 40% otáčok, čo MSI Afterburner detekuje ako 1900 rpm. To je ale určite chybná detekcia, zrejme vzhľadom na rozdielne hodnoty rpm u ventilátorov nie je aplikácia schopná správne zdetekovať otáčky. OC Guru naopak neponúka konkrétnu hodnotu otáčok, detekuje iba percentuálnu hodnotu, čiže som sa nijako nedopracoval k reálnym hodnotám rpm. Každopádne karta je v idle absolútne tichá a hluk nevystúpi nad bežnú hranicu ani u takto výrazne zregulovanej zostavy ako je tá moja (CPU chladič na 900 rpm, fany v case na 700 a PSU okolo 500-600 rpm v idle).
V záťaži pri bežnom hraní karta točí cca 65% otáčok a hluk je oproti stavu v idle naozaj iba minimálne vyšší a s prehľadom zanikne aj v prípade, že máte reproduktory pustené naozaj iba ako jemný podmaz. Môj odhad otáčok v tomto stave je niekde okolo 1500 rpm., pričom musím dať za pravdu marketingu Gigabyte, jedná sa naozaj o ultratiché fany. Karta je v záťaži tichšia než niektoré iné karty v idle!!
Len tak zo zvedavosti som nastavil otáčky ventilátora na 100%, aby som zistil kde je tá hranica, kedy už ventilátory začnú naozaj vyrušovať a čuduj sa svete, ani na 100% otáčok sa nejednalo o žiadny nepríjemný prejav, v rámci bežného zvuku z reproduktorov pri hraní FPS či racingu by aj taká úroveň hluku s prehľadom zanikla. To ma naozaj maximálne prekvapilo. Navyše ako vidno z nameraných hodnôt, k takýmto cifrám sa ventilátory v bežnej prevádzke nemajú šancu dostať (maximum otáčok ventilátorov je podľa môjho odhadu cca 2000-2200 rpm).
Je to však dobrá správa z iného dôvodu... a síce, že aj zažratým taktovačom karta ponúkne aj pri úplnom vyžmýkaní kultúrny zvukový prejav, čo je bonus, ktorý sa nedá prehliadnuť. S týmto chladením absolútne odpadá motivácia dávať na kartu akýkoľvek iný vzduchový chladič. A to hovorím ako človek s dosť rozmaznaným uchom, zvukový prejav chladiča je naozaj špička.
Bohužiaľ k pretaktovaniu karty som sa už nedostal, jednak nezvýšil čas a jednak som sa nechcel príliš vŕtať v cudzej karte. Podľa toho čo som našiel na webe ale tieto kúsky nemajú problém dostať sa pri rozumnej voltáži (cca 1,125 mV) na stabilné takty okolo 950 MHz, čím už s prehľadom schovajú do vrecka aj GTX 580.
Záver a hodnotenie
Gigabyte postavil na báze GTX 570 výbornú „vytunenú“ kartu so špičkovým výkonom atakujúcim najrýchlejšiu jednočipovku na trhu a s ultimátnym veľmi tichým a účinným chladením. A to všetko dokázali vpratať do bežného rozmerového štandardu dvoch slotov, na rozdiel od top produktov konkurencie v podobe Asusu či Gainwardu.
Cena nie je najnižšia, v slovenských shopoch sa momentálne pohybuje od cca 330 € vyššie, teda asi o 20-30 € nad lacnejšími GTX 570. Výkon ale zodpovedá cenovému nárastu a prevádzkové vlastnosti ako aj precízne navrhnuté PCB podľa mňa túto kartu posúvajú pred lacnejšie verzie, aj s ohľadom na pomer cena/výkon.
Samozrejme sa v tomto GTX 570 nemôže porovnávať s GTX 560 Ti, ale na rozdiel od tej ponúka naozaj bezkonkurenčný zvukový prejav chladenia (u GTX 560 Ti som ešte nenarazil na naozaj tiché riešenie) a v tejto pretaktovanej verzii už 560-ke uteká výraznejšie aj výkonovo.
Je to teda úplne dokonalý produkt? Nie tak celkom... v prvom rade mi už v tejto výkonnostnej kategórii chýba podpora zapojenia troch monitorov. Karta má dosť výkonu na to, aby to rozbehala a je to jedna z vecí, ktorú postrádam. Ak si teda chcete vyskúšať Eyefinity, treba sa obzrieť po kartách od konkurencie (Gigabyte ponúka aj HD6970 s prakticky totožným chladením). Ak plánujete zostať pri jednom monitore, volil by som vzhľadom na taktovací potenciál skôr GTX 570.
Plusy
+ výborné konštrukčné spracovanie
+ out of the box výkon na úrovni GTX 580
+ účinné a veľmi tiché chladenie
+ ďalší taktovací potenciál
+ oproti špičkovej konkurencii zaberie iba 2 sloty
Mínusy
- nemožnosť zapojiť 3 monitory
Ešte pripájam linky na screeny z výkonových testov aj meraní teplôt...
Benchmarky: http://imageshack.us/g/3/dirt3benchmark.png/
Teplotné testy: http://imageshack.us/g/832/tempidle.png/
P.S.: Mimo tohto výpočtu chcem ešte spomenúť jednu vec... v posledných dňoch som sa vďaka tunajšiemu userovi Spartan.Ex dostal k informáciám, že tieto GTX 570 SOC občas trpia nepríjemným bugom - pri studenom štarte po dlhšej nečinnosti občas roztočia ventilátory na 100% a karta nechce nabootovať. Je potrebný reštart systému. Našiel som viacero identických opisov aj na rôznych zahraničných fórach. Zatiaľ som sa nedopracoval k riešeniu tohto problému, a netuším či to môže byť spôsobené rýchlym masovým pretaktovaním kariet (že by GPU GAUNTLET nebol až taká vychytávka?) ;-), nejakou vadou v BIOSE (možno poddimenzovanie deafultnej voltáže), alebo niečím úplne iným. Ale zjavne sa jedná o totožný problém na viacerých kartách, takže to nie je čisto náhoda. Jedným dychom ale dodávam, že na mnou testovanej karte sa nič také neobjavilo a funguje v novej zostave už týždeň bez najmenších problémov.
Snažil som sa nejako prísť na to v čom by to mohlo byť, lebo sa jedná o špecifický problém, ktorý mne priznám sa nedáva zmysel. Ak by to bolo nedostatočným napájaním, tak karta by mala problém so stabilitou v záťaži (čo sa nedeje). Odsledoval som ale hodnotu napájania v OC Guru a zistil som, že napätie sa mení v závislosti od zaťaženia karty. Teoreticky by mohol byť pes zakopaný práve tu, karta pri štartovaní systému možno funguje na minime tohto rozpätia, čo občas môže spôsobiť problém, ak človek narazí na nie až tak vydarený čip, ktorý potrebuje viac šťavy. Otázka je či by to šlo vyriešiť miernym zvýšením voltáže. Cez OC Guru by to asi nemalo zmysel, keďže softwareové profily sa zapínajú až so štartom windowsu (opravte ma ak sa mýlim). Ak je problém v tomto, tak zrejme pomôže len úprava priamo v BIOSe karty, čo je už skôr kapusta výrobcu. Je to každopádne z mojej strane len ničím nepodložená špekulácia a je možné, že problém spočíva v niečom inom.
Osobne by som kvôli tomu určite neodrádzal od kúpy, bude to zrejme len malé percento kariet a výrobok to svojimi vlastnosťami vynahradí. Každopádne odporúčam pri takejto skúsenosti reklamáciu, myslím, že by bola plne na mieste, keďže sa jedná o zjavnú nestabilitu na deafultných taktoch.
Ďakujem všetkým, ktorí to dočítali až sem
a dúfam, že to niekomu pomôže pri rozhodovaní.